Etusivu » Purentaelimistön oireita ja sairauksia

Purentaelimistön oireita ja sairauksia

Terve suu 2015
10.6.2015
Anne Hiiri

Leukaniveläänet

Purentaelimistön toimintahäiriöt voivat ilmetä erilaisina leukanivelääninä. Leukaniveläänet voivat olla oireena leukanivelen välilevyn paikaltaan siirtymisestä tai leukanivelten kulumisesta. Leukaniveläänet voivat olla naksumista, rahinaa, rutinaa tai poksahduksia, jotka kuuluvat, kun suu avataan tai suljetaan.

Omahoito

Leukanivelääniin ei ole omahoitoa, mutta runsasta purukumin syöntiä kannattaa välttää. Jos on tapana syödä usein purukumia päivän mittaan, kannattaa leukanivelen rasitusta vähentää harventamalla purukumin syöntiä.

Mikäli leukanivelääniin ei liity kipua, alaleuan liikerajoituksia tai purentalihasten arkuutta tai tunnottomuutta, eivät leukaniveläänet vaadi mitään hoitoa. Jos edellä mainittuja oireita esiintyy, voidaan hoitona käyttää purentakiskoja (kuva «Purentakisko»1) ja tarvittaessa kipulääkkeitä ja fysioterapiaa. Erittäin vaikeissa leukanivelpään tai välilevyn kulumisissa voidaan tarvita leukanivelalueen kirurgista hoitoa.

Leukanivelten sijoiltaan meno, leukalukko

Jos leukanivelen välilevy tai leukanivelpää on kulunut, voi leuka joskus lukkiutua auki, kun suuta pidetään pitkään auki (esim. hammaslääkärissä) tai jos suu avataan auki isosti.

Tällöin leukanivelet voidaan yrittää laittaa paikoilleen laittamalla peukalot alatakahampaiden purupinnalle ja painamalla alaleukaa varovasti alas ja taaksepäin. Jos leukanivelten paikoilleen asettaminen onnistuu, suun saa heti toimenpiteen jälkeen kiinni. Muussa tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä hammashoitolaan tai lääkärin vastaanotolle, jossa toimenpide voidaan tehdä. Jatkossa kannattaa välttää sellaisia tilanteita, joissa leukalukko esiintyy. Ennen suun terveydenhoitokäyntiä kannattaa mainita asiasta.

Puremalihasten arkuus

Puremalihakset, joita ovat posken, suun, alaleuan ja ohimon alueen lihakset, voivat kipeytyä purentaelimistön toimintahäiriöiden yhteydessä. Purentalihasten arkuutta voi esiintyä niiden tutkimisen yhteydessä. Joskus puremalihasten arkuus ilmenee päänsärkynä, joka voi olla yksi purentaelimistön toimintahäiriöiden oire.

Puremalihasten arkuutta ja jäykkyyttä voi yrittää lievittää itse alaleuan rentouttamis- ja liikeharjoituksilla (taulukko «Alaleuan rentouttamis- ja liikeharjoitusohjeet.»1).

Purentalihasten arkuutta ja jäykkyyttä voidaan hoitaa purennan hionnalla, purentakiskoilla ja tarvittaessa fysioterapialla ja lääkehoidolla.

Hampaiden narskuttelu (bruksismi)

Hampaiden kiristely tai narskuttelu joko valveilla tai yöllä ei useinkaan vaadi mitään hoitoa. Narskuttelua lisäävät jotkin sairaudet (mm. Parkinsonin tauti), lääkkeet (esimerkiksi masennuslääkkeet, sydämeen vaikuttavat lääkkeet) ja alkoholin, piristävien aineiden ja tiettyjen huumeiden (esimerkiksi amfetamiini, ekstaasi) käyttö.

Jos hampaiden narskuttelu kuitenkin aiheuttaa purentaelimistön oireita, kuten päänsärkyä, kasvokipua, leukanivelääniä, hampaiden arkuutta, korvakipuja tai kudosvaurioita, voidaan haittoja vähentää purentakiskojen ja purennan tasapainotushionnan avulla.

Taulukko 1. Alaleuan rentouttamis- ja liikeharjoitusohjeet.
Rentoutuminen ja alkuvenytyksetRentoudu ja pidä olkapääsi alhaalla. Sano "mmm" ilman, että hampaat koskettavat toisiaan.
Sen jälkeen verryttele alaleukaasi liikuttamalla sitä ylös, alas ja molemmille sivuille.
Avaamis- ja sulkemisliikkeetAloita varsinaiset harjoitukset avaus- ja sulkemisliikkeillä. Avaa leukaa kivutta mahdollisimman paljon, pidä sitä ääriasennossa muutaman sekunnin ajan ja sulje.
Työnnä leukaasi mahdollisimman pitkälle eteen ja molemmille sivuille niskaa liikuttamatta. Pidä leukaa muutaman sekunnin ajan ääriasennossa.
Tee liikkeet ensin vapaasti ja sitten vastustaen liikkeitä kahdella sormella.
Avaa suusi ihan auki ja yritä sulkea samalla, kun vastustat liikettä pitämällä sormia alaetuhampaiden kärkien päällä. Pidä leukasi tässä asennossa muutaman sekunnin ajan.
Venytä suuta aukiasennossa asettamalla sormet hampaiden väliin.
Tee harjoitteet näinTee jokainen liike kymmenen kertaa harjoituskertaa kohti ja koko liikesarja kahdesti päivässä.
Pidä harjoitusvoimat lihaksille ja leukanivelille sopivina. Voimistelu ei saa tuottaa kipua.
Lepää ja rentoudu harjoitusten päätteeksi kymmenen minuutin ajan.