Etusivu » Ravinnon sokerit ja suun terveys

Ravinnon sokerit ja suun terveys

Terve suu
10.6.2015
Helinä Keskinen

Lähes kaikki ruoat ja juomat sisältävät hiilihydraatteja, joista suun bakteerit muodostavat hampaita liuottavia happoja. Suun terveyden kannalta haitallisimpia hiilihydraatteja ovat sokerit, joiden määrä, laatu, käyttötapa ja -tiheys ratkaisevat niiden mahdollisuuden aiheuttaa hampaiden reikiintymistä (taulukko « Muutamien tuotteiden kokonaissokerimääriä. »1). Tärkkelyspitoiset ruoka-aineet, esim. peruna, juurekset ja viljatuotteet, aiheuttavat myös haponmuodostusta suussa, ja ne usein tarttuvat pitkäksi aikaa hampaiden pinnoille.

Sokerien hampaistovaikutuksia

Hampaiden pinnalla olevat bakteerit muodostavat ravinnon sokereista happoja, jotka laskevat hampaan pinnan happamuutta eli pH:ta. Kun pH laskee alle 5,5, alkaa hampaan kiille liueta. Liukenemista eli hampaan pinnan mineraalien siirtymistä sylkeen tapahtuu noin 20 minuuttia sokeripitoisen tuotteen nauttimisen jälkeen. Ilmiötä kutsutaan demineralisaatioksi. Jos suuhun ei tule jatkuvasti lisää sokeria, mineraalit kovettuvat syljestä uudelleen hampaan pinnalle. Silloin tapahtuu uudelleenkovettuminen eli remineralisaatio. Jos happohyökkäyksiä on tiheään, ei uudelleenkovettumista ehdi tapahtua, vaan vähitellen hampaan pinta pehmenee ja lopulta syöpyy reiäksi.

Hapon muodostumiseen ja pH:n laskuun vaikuttavat monet asiat, kuten suun bakteerien laatu ja määrä, syljen ominaisuudet sekä nautitun sokerin määrä, viipyminen suussa ja käyttötiheys.

Eri makeutusaineet reikiintymisen aiheuttajina

Ravinnossa on lähes aina suun bakteerien aineenvaihduntaan sopivia hiilihydraatteja. Haitallisimpia ovat sakkaroosi, glukoosi, fruktoosi, maltoosi, tärkkelyssiirapit sekä laktoosi (ei kuitenkaan maitotuotteissa). Hampaille täysin vaarattomia ovat ksylitoli ja keinotekoiset makeuttajat, joita ovat esimerkiksi aspartaami, asesulfaami K, sukraloosi ja sakariini.

Uusi, vuonna 2011 hyväksytty makeutusaine on stevioglykosidi, jota valmistetaan steviakasvin lehtiuutteesta. Se on kaloriton luonnon makeutusaine, jolla ei ole vaikutusta suun terveyteen. Sitä käytetään virvoitusjuomissa ja joissakin marja- ja maitovalmisteissa.

Erytritoli on vähäkalorinen sokerialkoholi ksylitolin tapaan, mutta sillä ei ole ksylitolin suotuisia suuvaikutuksia. Erytritolia on joissakin hedelmissä ja sienissä, ja sitä valmistetaan käymisteitse glukoosista. Erytritolia käytetään joissakin elintarvikkeissa (esim. makeiset, aamiaismurot, hillot), kun energiamäärää halutaan vähentää. Suomessa erytritolia myydään karppisokerin nimellä.

Intiaanisokeri ja muut täysruokosokerit ovat tavallista valkoista sokeria vähemmän puhdistettuja. Niiden paremmuudesta yleis- tai suun terveyden kannalta ei ole tutkittua tietoa.

Ksylitoli voi estää hampaiden reikiintymistä (ks. «Ksylitoli»1). Sorbitoli, mannitoli, maltitoli ja isomaltoosi eivät yleensä aiheuta reikiintymistä.

Sokeria sisältäviä ruoka-aineita

Helposti happoa muodostavia hiilihydraatteja ovat sokerilla makeutettujen makeisten ja leivonnaisten lisäksi hillot, marmeladit, sokeroidut murot, kaakao ja muut sokeroidut juomat sekä perunalastut ja kuivatut hedelmät. Vähemmän haitallisia ovat hedelmät fruktoosipitoisuudestaan huolimatta, sillä niiden pureskelu lisää syljeneritystä, jolloin hapot poistuvat nopeammin suusta.

Keinotekoisilla makeutusaineilla makeutetut tuotteet ja stevioglykosidi eivät aiheuta reikiintymistä mutta kylläkin hampaiden eroosiota, jos tuotteessa on eroosiota aiheuttavaa happoa.

Ruoka-aineiden nauttimistiheys ja viipymä suussa

Mitä pidempään ruoka viipyy suussa, sitä kauemmin siinä oleva sokeri aiheuttaa haponmuodostusta. Näin ollen ravintoaineen viipymisaika suussa vaikuttaa sen hampaistohaittaan (taulukko « Muutamien tuotteiden viipymä suussa»2).

Sokerien poistumista suusta hidastavat hampaiden epätasaisuudet ja kohdat, joihin ruoka takertuu. Näitä voivat olla avoimet reiät ja lohjenneet paikat, oikomislaitteet ja irtoproteesien kiinnikkeet. Sokerien poistumista nopeuttavat hyvä syljeneritys, pureskelu sekä sokerin liukenevuus, esimerkiksi juomissa.

Ksylitoli heti sokeria sisältävän ruuan jälkeen nautittuna nopeuttaa sokerista muodostuvan hapon poistumista suusta. Pelkkä vesihuuhtelu ei hävitä tätä happoa suusta.

Hiilihydraatit, kuten marjat, hedelmät ja vihannekset sekä riisi, makaroni ja muut viljatuotteet, aiheuttavat myös happohyökkäyksen. Sen vuoksi niitä kannattaa nauttia vain aterian yhteydessä ja mieluiten maitotuotteiden kanssa. Pitkälle pilkotut tuotteet kuten perunalastut aiheuttavat pitkäkestoisen happovaikutuksen ja tarttuvat hampaiden pinnoille.

Reikiintymisen kannalta tuotteen nauttimistiheys on ratkaiseva. Jos suuhun tulee sokeria usein, vaikka pieniäkin määriä, tapahtuu haponmuodostusta jatkuvasti. Kun suu on välillä tyhjänä 2–3 tuntia, sylkeen liuenneet mineraalit ehtivät kovettua uudelleen hampaan pintaan. Sen vuoksi on suositeltavaa syödä ravitsemussuositusten mukaisesti 4–6 kertaa päivässä sekä olla napostelematta väliajoilla (kuva «Sokerikello ruokailun ajoituksesta»1).

Taulukko 1. Muutamien tuotteiden kokonaissokerimääriä.
TuoteSokerimäärä palasokeripaloina (kpl)
Virvoitusjuoma 5 dl20
Täysmehu 2 dl8
Sokeroitu mehu 2 dl5,5
Kaakaojuoma 2 dl4
Maustettu jogurtti 1,5 dl5
Maustettu viili 2 dl5
Jäätelötuutti (pieni)7
3 täytekeksiä8
Lakritsipatukka 40 g5
Suklaalevy 50 g12
Irtokarkit 100 g25
Rusinat 100 g28
Taulukko 2. Muutamien tuotteiden viipymä suussa
Pitkään suussa viipyviä tuotteitaToffee, lakritsi, karamellit, pastillit, purukumit, suklaa
Rusinat ja muut kuivatut hedelmät
Hunaja ja siirappi
Perunalastut
Leivonnaiset, keksit
Nopeasti suusta poistuvia tuotteitaAppelsiini
Mansikka
Kaikki juomat