Etusivu » Kevytjalkineet työkenkinä

Kevytjalkineet työkenkinä

Terveet jalat 2016
22.12.2016
Riitta Saarikoski

Kevytjalkineilla paljasjalkakengillä (barefoot shoes) ja minimalistisilla kengillä (minimalist shoes) tarkoitetaan yleensä tasapohjaisia, korottomia, kärkimalliltaan leveitä, erittäin ohutpohjaisia (pohjan paksuus alle 7 mm) sekä ilman iskunvaimennusta olevia jalkineita, joilla jalkaterä saa maksimaalisen kontaktin alustaan. Kävely muistuttaa paljain jaloin liikkumista.

Suosituimpia kenkämerkkejä ovat suomalainen Feelmax, Vibram FiveFingers, Merrell Barefoot ja Vivobarefoot (kuva « Kevytjalkineilla tarkoitetaan tasapohjaisia, korottomia, kärkimalliltaan leveitä, ohutpohjaisia sekä ilman iskunvaimennusta olevia jalkineita»1).

Kuva 1.

Kevytjalkineilla tarkoitetaan tasapohjaisia, korottomia, kärkimalliltaan leveitä, ohutpohjaisia sekä ilman iskunvaimennusta olevia jalkineita. Kuva: Feelmax Oy

Käytön etuja

Kevytjalkineet aktivoivat monipuolisesti alaraajan ja jalkaterän lihas- ja niveltoimintoja sekä verenkiertoa (taulukko «Kevytjalkineiden jalkaterveyttä edistävät ominaisuudet.»1). Suomalaisten kevytjalkineiden käyttökokemukset työkenkinä ovat lupaavia. Käyttäjät ovat saaneet apua vaivoihinsa ja työhönsä uusia ulottuvuuksia. Käyttäjäkokemuksia voi lukea esimerkiksi sivuilta www.feelmax.com.

Paljasjalkakävelyä simuloivat jalkineet soveltuvat myös osaksi aktiivista harjoittelua ilman että ihminen ajattelee harjoittelevansa: harjoittelu tulee tehtyä samalla kun liikkuu, eikä tarvitse motivoitua erilliseen harjoitteluun. Kevytjalkineet soveltuvat jalkaterän vaivojen hoitoon akillesjännevammoista ylipronaatioon.

Kevytjalkineiden käyttö edellyttää siirtymistä kantaiskujohtoisesta kävelystä päkiäkävelyyn tai askellukseen koko jalkapohjalla. Kevytjalkineiden käyttöön on syytä totutella maltillisesti, 15–30 minuuttia kerralla, jotta säästyy vammoilta. Kehon tottuminen uudenlaisiin lihasten ja nivelten toimintoihin kestää noin 4–6 viikkoa. Kevytjalkineiden käytöllä ja paljasjaloin kävelyllä on arvioitu olevan polven nivelrikkoa vähentävä vaikutus (ks. «Paljasjalkakävely on tehokasta jalkavoimistelua»1, «Paljasjalkakenkien käyttö liikunnassa»2).

Kevytjalkineiden käyttöä ei suositella tiettyjen vaivojen ja sairauksien yhteydessä. Osa ikääntyneistä käyttää kevytjalkineita sekä sisä- että ulkojalkineina (taulukko « Esteitä kevytjalkineiden käytölle.»2).

Taulukko 1. Kevytjalkineiden jalkaterveyttä edistävät ominaisuudet.
KärkimalliLeveäVarpailla tilaa ojentua, loitontua ja koukistua, osallistua tasapainon ylläpitoon ja ponnistaa askel eteenpäin.
Poikittainen jalkakaari aktivoituu toimii tehokkaana iskunvaimentajana.
Jalkapöytäluilla tilaa levitä kävelyn aikana.
PohjaOhut, ilman vaimennuksiaMahdollistaa paljasjalkatuntuman.
Jalkapohjan ihotunto ja nilkan asentotunto paranee ja liikkuminen tasapainottuu.
Jalkaterän lyhyiden ja säären pitkien lihasten voima lisääntyy.
Lihasten vahvistumisen myötä vammariski vähenee.
Alaraajojen verenkierto vilkastuu.
Rustot ja luusto saavat tarvittavia ärsykkeitä pysyäkseen kunnossa.
Tasainen, koroton (kantapää-päkiä- erotus 0–4 mm)Jalkaterän normaalit kierteiset liikkeet mahdollisia, pienten lihasten toiminnot aktivoituvat, lihakset vahvistuvat.
Jalkaterän ja varpaiden asentopoikkeamien synty estyy.
Jalkaterän kuormittuu tasaisesti, ei painepiikkejä.
Pystyasennon luonnollinen malli säilyy.
Pitävä, kestävä ja jalkaterää suojaavaLisää turvallisuutta ja kävelyn varmuutta.
Taipuisa ja pehmeäEi hierrä, ei hankaa.
PainoKevytSäästää energiaa,
Kevyimmät mallit noin 100 g/kenkä
MuutaMalleja eri käyttötarkoituksiinTyö, aktiivinen vapaa-aika, ulkoilu, urheilu, matkustus
Taulukko 2. Esteitä kevytjalkineiden käytölle.
AsentopoikkeamatVaikea-asteinen ja kivulias jalkaterän etuosan kiputila, mm. levinnyt päkiä
Isovarpaan tyvinivelen kivulias nivelrikko ja jäykkä isovarvas (hallux rigidus)
Kantaluun voimakas kallistuminen eversioon.
  • Ensin alaraajojen linjauspoikkeaminen korjaus, jotta kantaluu saadaan oikeaan asentoon ja jalkaterän etuosaan hyvä isovarpaan tuki alustaan.
Jäykkä korkeakaarinen jalka, jossa oma iskunvaimennus ei ole riittävä.
  • Jalkaterän ulkoreunaan ja jalkapöytäluihin kohdistuva kuormitus voi lisääntyä.
Matala jalkakaari tai lattajalka
  • Jos jalkaterän keskiosaan kohdistuu haitallista kuormitusta.
Ikääntymiseen liittyvät muutoksetErilaiset nivelkivut ja heikentynyt kehon iskunvaimennusjärjestelmä sekä heikentynyt tasapaino (taulukko «Jalkaterän ja varpaiden toimivuuden ylläpito»3)
SairaudetDiabeetikot, joilla on neuropatia.
Nivelrikko